Tien jaar terug wilden bedrijven maar 1 ding en dat was goed vindbaar zijn op Google. In de afgelopen jaren is er veel veranderd in de SEO. Ons leven is inmiddels ondenkbaar zonder onze vaste zoekmachines zoals Google, maar vergeet ook Youtube en Pinterest niet! Het goed gevonden worden op internet is dus nog steeds van belang. Wilt u zelf ook beter worden gevonden via alle zoekmachines, lees dan mee.

Tegenwoordig zoeken wij onze informatie anders op

Tien jaar geleden gebruikten wij zoekmachines op een andere manier. Als u eraan terugdenkt, is het Google van nu véél uitgebreider. U kunt bijna alles vinden! Wanneer heeft u voor het laatst gelezen dat uw zoekterm geen resultaten opleverde? Dat komt toch bijna niet meer voor?
Wij gebruiken zoekmachines niet alleen anders, onze hele manier van zoeken is veranderd. Wij gebruiken andere zoektermen, wij formuleren onze vraagstelling anders, jongeren zoeken met spraak en typen niet. Kortom, er is van alles veranderd. En daar komt nog bij dat social media booming is. Wat eerst puur werd gezien als social media kanaal, wordt nu gebruikt als zoekmachine. Zo zoeken wij op Pinterest naar leuke DIY ideetjes voor ons interieur, wij bekijken een DIY video die ons aanstaat op Youtube, wij delen onze eigengemaakte prullaria vervolgens op Instagram zodat een ander ons kan imiteren en een hartje kan geven, een duim op Youtube, een like op Facebook. Social media rules en dat geldt ook voor uw vindbaarheid!

(Ouderwetse) Tips voor een betere vindbaarheid

Hoewel er veel veranderd is, is er op het gebied van het verbeteren van uw SEO, ook veel hetzelfde gebleven. Een ding wat onveranderd is, u en uw concurrent zijn constant op zoek naar manieren om beter vindbaar te zijn dan de ander. Maar is beter vindbaar tegenwoordig nog wel voldoende? Wint u het van de concurrent als u zulke tips ter harte neemt? Zijn doen immers hetzelfde.

  • Bouw een SEO vriendelijke structuur in uw website
  • Maak gebruik van interne links
  • Zorg voor relevante backlinks
  • Maak gebruik van Yoast
  • Maak in uw teksten gebruik van heading tags
  • Gebruik afbeeldingen die relevant zijn
  • Voeg aan iedere gebruikte afbeelding een ALT tekst toe
  • Voeg een snippet omschrijving/ samenvatting van de tekst toe voor Google
  • Werk voortdurend aan uw website en imago
  • Integreer en stimuleer Social Media op uw website

 Vooral die laatste 2 tips moet u goed onthouden.

We zijn niet meer uniek maar moeten wel opvallen

Bovenstaande tips zijn geen groot geheim meer. Tegenwoordig kan iedereen een beetje wat met SEO, Yoast is voor velen bekend, WordPress snappen wij steeds beter. Maar als iedereen aan de slag gaat met het verbeteren van online vindbaarheid, wat kan men dan nog op te doen om als winnaar uit de strijd te komen? En wat winnen wij dan eigenlijk? De klant weet immers ook al van deze trucjes af en bovenaan eindigen betekent niet dat het product of bedrijf goed is. Iedereen kan bovenaan staan. Wat maakt dan nog het verschil? Wat willen klanten wél graag zien? En nog belangrijker misschien, wat krijgen zij via zoekmachines te zien? Zou daar niet de focus op moeten liggen?
Waar u mee op kunt vallen, is wat zoekmachines weergeven en ervaringen van anderen. Met name betrouwbaarheid speelt daarbij een grote rol.

Doe meer met social media en verbeter zo uw vindbaarheid!

Uw online imago is iets wat uitstekend moet zijn. Klanten zijn behoorlijk veeleisend, maar ook kritisch. Vooraf onderzoek doen naar een bedrijf is heel normaal geworden. U moet dus niet alleen goed gevonden worden, wat gevonden wordt, moet van goede kwaliteit zijn. U kunt een goede SEO tekst schrijven, maar als uw product niet deugt, volgen er negatieve recensies en haken potentiële klanten af nog voor ze u gesproken hebben.
Wij kennen de term “influencer” natuurlijk wel en vergist u niet, het is niets nieuws onder de zon. Binnen marketing en sales wordt namelijk al jaren gebruik gemaakt van ambassadeurs, alleen doen wij het nu online. De hulp van zo een online ambassadeur is echter niet goedkoop en alleen hiervan kunt u niet leven. Daarom is het belangrijk te doen wat u kunt.

Update uw kennis over SEO

Als er van alles verandert, waarom hanteren wij nog steeds dezelfde tips om online vindbaarheid te verbeteren? Wordt het geen tijd voor een opfriscursus? Kent u bijvoorbeeld het E-A-T-principe (dat staat voor Expertise, Authority and Trust) al? Bent u op de hoogte van alle ontwikkelingen op de zoekresultatenpagina (SERP) van Google? In één oogopslag zien zij alles op de SERP. U moet wel van goeden huize komen, willen zij doorklikken naar uw website. De kans op de doorklik vergroot u simpelweg door met SEO op een goede manier bezig te zijn. Is de featured snippet bijvoorbeeld al iets wat u inzet? Zijn uw recensies goed en zichtbaar? Is de user experience optimaal of kan dit beter? In veel gevallen komt u er zelf uit en zult u merken dat uw online zichtbaarheid niet alleen groter wordt, de content die wordt weergegeven is relevanter voor de klant.